Veelgestelde vragen Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie

Zijn er nog dingen die voor u onduidelijk zijn? Op deze pagina vindt u informatie op veelgestelde vragen.

FAQ Facturen

U krijgt een factuur omdat uw zorgverzekeraar heeft aangegeven dat uw behandeling niet (meer) voor vergoeding in aanmerking komt. Hiervoor kunnen een aantal redenen zijn;

* U heeft een basis verzekering. In de basis verzekering zit geen vergoeding voor fysiotherapie. Zie uitzonderingen op deze regel bij 8. 

* U bent over het maximaal aantal zittingen heen die vanuit uw aanvullende verzekering wordt vergoed.

* De termijn of het aantal zittingen dat vergoed wordt van uw chronische indicatie is verlopen.

Diagnosecode

Iedere aandoening of blessure heeft een eigen code. Dit wordt middels de diagnosecode in uw dossier verwerkt. Bijvoorbeeld 007026.

Indicatiecode 

Dit is een code die erop duidt dat het om een declaratie gaat die normaal gesproken uit de aanvullende verzekering wordt vergoed of door de patiënt zelf wordt betaald.

Code

Dit gaat om de behandelcode. Aan iedere behandeling dient een code gegeven te worden. Dit zegt iets over het type behandeling dat u heeft gekregen. De beschrijving hiervan staat achter de code. 

Op de factuur komt de naam te staan van de therapeut bij wie het dossier in 1e instantie is geopend. Het kan dus zijn om wat voor reden dan ook niet (meer) bij deze therapeut onder behandeling bent. Ons patiënten dossier kan dit helaas niet op een andere manier weergeven.

Wij worden door de zorgverzekeraar verplicht om een nieuwe intake te doen als u langer dan 3 maanden niet voor behandeling van uw klacht bent geweest. Uw situatie kan verandert zijn, daar willen we geen zaken in over het hoofd zien, vandaar dat we opnieuw de tijd plannen om dit goed door te nemen met u.

U vindt het aantal zittingen dat u vergoedt krijgt in uw polis van uw zorgverzekeraar. Neemt u contact op met uw zorgverzekeraar als u twijfelt over het aantal. Houdt er rekening mee dat een oefentherapeut en bijvoorbeeld huidtherapeut uit hetzelfde potje vergoed worden als fysiotherapie. U bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk om dit bij te houden.

Afspraken die 24 uur van tevoren zijn afgebeld worden niet gerekend. Afspraken die korter dan 24 uur voor de behandeling zijn afgebeld worden wel gerekend. De therapeut heeft tijd voor u gereserveerd en heeft deze niet meer kunnen opvullen met een andere klant. Vandaar dat u een factuur krijgt.

Voor een up-to-date overzicht van uw tegoed kunt u het beste uw zorgverzekeraar bellen. Wij hebben namelijk geen zicht op hoeveel zittingen u reeds bij een andere praktijk heeft gehad, of dat u bij een andere zorgverlener bent geweest die uit hetzelfde potje wordt vergoed. De zorgverzekeraar heeft hier wel zicht op. U bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk om dit bij te houden.

Bij bepaalde aandoeningen, of bijvoorbeeld na opname in het ziekenhuis kunt u gebruik maken van een chronische indicatie. Het voordeel hiervan is dat de zittingen (vanaf een bepaald aantal) uit de basisverzekering vergoed worden. Voorwaarde is dat u hiervoor een verwijsbrief heeft van uw arts/specialist. 

In de meeste gevallen is het bij een chronische indicatie zo dat behandeling 1 tot en met behandeling 20 uit uw aanvullende verzekering vergoed moeten worden. Als u geen behandelingen (meer) heeft in uw aanvullende verzekering dan zijn de kosten hiervan voor uzelf. Vanaf behandeling 21 wordt de behandelingen vergoed vanuit de basis verzekering. 

Voorbeeld; persoon X heeft een aanvullende verzekering waarin 9 behandelingen vergoed worden.

* Behandeling 1 tot en met 9 wordt vergoed vanuit uw aanvullende verzekering.

* Behandeling 10 tot en met 20 worden niet vergoed, dus hiervoor ontvangt u een factuur.

* Behandeling 21 en volgend worden vergoed vanuit de basisverzekering.

 

Op zorgwijzer wordt dit allemaal duidelijk toegelicht. Ook ziet u welke uitzonderingen er op deze regel gelden. Als u er toch nog vragen over heeft kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. 

https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/fysiotherapie 

In dit geval kunt u het beste contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Zij hebben dit overzicht immers gemaakt.

Uw eigen risico wordt alleen aangesproken als u fysiotherapie vergoed krijgt uit de basis verzekering. Dit is alleen het geval bij een chronische indicatie. Zie punt 8.

Wij dienen de declaratie van uw behandeling altijd eerst in bij uw zorgverzekeraar. Dit doen we halverwege en aan het eind van de maand. Als uw zorgverzekeraar de declaratie afkeurt wordt deze declaratie opgenomen in ons facturatie systeem. Dan pas wordt er een factuur naar u verzonden.

Dit kan inderdaad. Als u hier gebruik van wilt maken kunt u mailen naar helpdesk@pmirembrandt.nl of bellen naar 088-0509999 en vragen naar de financiële administratie.

Vervelend dat u niet tevreden bent. U kunt uw klacht melden bij helpdesk@pmirembrandt.nl dan pakken we dit zo spoedig mogelijk op.