Kunstgras en blessures – De Turfteen

Kunstgras en blessures – De Turfteen

16 december, 2020

Na veel discussie zijn bijna alle profvoetbalclubs in Nederland weer terug bij natuurgras i.p.v. kunstgras. Maar in de amateursport woedt nog een “kunstgras discussie”. Deze discussie gaat niet alleen over economische belangen. Het gaat veel meer over gezondheidsrisico’s. In dit artikel bespreken we de turfteen en hoe deze behandelt kan worden. 

Kunstgras en de Turfteen

Kunstgrasvelden zijn vlak en stabiel, wat op het eerste oog prettig lijkt te zijn. Echter zorgt dit er ook voor dat de voet vast in de grond staat. Hierdoor is de kans op letsel aan spieren en pezen groter. Klachten aan de enkel of hamstring herkennen we snel, maar sinds de introductie van kunstgrasvelden, zien we ook klachten aan de grote teen ontstaan. De zogenaamde “turfteen” of grasteen. Hierbij buigt de teen te ver door (hyperextensie), met een overrekking of zelfs scheuren van het weefsel om het gewricht aan de basis van de grote teen (MTP-1) als gevolg. Dit geeft pijn bij het buigen en belasten van de teen. Bij ernstig letsel kan zelfs de peesplaat van de voet beschadigd raken. 

Behandeling van de Turfteen

De grote teen speelt een belangrijke rol bij ons vermogen om te lopen en te rennen. Zonder herkenning en behandeling van een Turfteen, krijgt een sporter vaak te maken met loop-, of sportproblemen met eventuele andere blessures aan het been tot gevolg. Het is dus belangrijk om deze blessure serieus te nemen. 

De behandeling van de klachten bestaat in eerste instantie uit rust, taping van de teen en eventueel lopen met krukken. Afhankelijk van de ernst van de blessure moet daarna snel gestart worden met oefeningen om het gewricht soepel te houden. Als (sport)fysiotherapeut kunnen wij u helpen de kracht van de tenen en voetspieren volledig terug te krijgen. 

Heeft u last van deze klacht? Neem dan contact op met Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie

Wilt u dit soort klachten voorkomen? Zorg dan voor juist schoeisel (aangepast aan de ondergrond) en pas preventieve loop- en trainingstechnieken toe. Gerichte krachtoefeningen van de benen en voeten ondersteunen de afzet. Daar wordt het vermogen van het lichaam vergroot om de krachten die tijdens het sporten op het lichaam uitgeoefend worden te weerstaan. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rembrandt Fysiotherapie & Revalidatie.