Zwangerschap en sporten, kan dat wel?!

Zwangerschap en sporten, kan dat wel?!

11 december, 2017

De zwangerschap en bevalling kunnen gezien worden als een top(sport)prestatie. Hoe beter de conditie is, hoe makkelijker en soepeler de bevalling en het herstel van je lichaam verloopt. Iedere sporter zorgt voor een goede voorbereiding voor de grote topprestatie. Zo moet ook een zwangere vrouw zich lichamelijk en geestelijk voorbereiden op haar topprestatie. Hoe kan je dat doen? Ten eerste kan je, je verdiepen in wat er in je lijf gaat gebeuren, zodat je zo goed mogelijk op die veranderingen kan inspelen. Ten tweede is het belangrijk dat je, je lijf zo fit mogelijk maakt. Want hoe sterker je bent, hoe meer je aan kunt. Een grote fout is te denken dat ómdat je zwanger bent, je juist niet moet sporten. Als je op de juiste manier sport, verkleint dit de kans op klachten. Hieronder gaan we daar verder op in.

Tijdens de zwangerschap kan je tegen bepaalde dingen aanlopen, die door hormoonveranderingen veroorzaakt worden. Zo treedt er een verweking op van de banden en gewrichten, is er minder spierspanning aanwezig en wordt het evenwicht en de stabiliteit verminderd. Tegelijk zien we een toename in gewicht t.g.v. de groeiende baarmoeder en baby. Gevolgen hiervan kunnen zijn vermoeidheid, lage rug-en bekken klachten en uitstralende pijn in bil en/of been. Het kan zo zijn dat je conditie of je spierkorset voor de zwangerschap al matig was, maar dat je hier nog geen last van had. Vaak zijn de eerdergenoemde veranderingen die ontstaan dan zo zwaar voor je lichaam, dat je tijdens de zwangerschap wel klachten ontwikkelt.

Deze klachten kunnen verminderen door gerichte training. De training bestaat dan uit conditie verbeteren, spierversterkende oefeningen voor de romp, benen en armen en verbeteren van de core stability.

Samenvattend: wil je fit door je zwangerschap heen komen en snel herstellen na de bevalling? Zorg dan dat je tijdens de zwangerschap gaat sporten. Doe dit wel op een plek waar de begeleiding ervaring en kennis heeft van sporten met zwangere. Wij, bij PMI Rembrandt bieden dit ook aan. Elke donderdagavond wordt er gesport onder goede begeleiding op de Kerkewijk 92 van 19:00 tot 20:00uur. Je kan vrijblijvend een keer meedoen om te kijken of het wat voor je is!