Wat is hyperventilatie?

Wat is hyperventilatie?

02 juli, 2019

Heeft u tijdens of na het sporten wel eens een flinke ademontregeling gehad waarbij u een opsomming van klachten heeft ervaren als druk op de borst, een benauwd gevoel, ademnood of duizeligheid? Dan heeft u zichzelf vast geprobeerd gerust te stellen met de gedachten dat het wel weer over gaat. Toch is het mogelijk dat u voor volgende vergelijkbare situaties angstig wordt waardoor er vervolgens teveel focus op uw ademhaling gaat liggen. Door deze constante focus is de kans groot dat u verkeerd gaat ademhalen. In dit geval heeft u last van hyperventilatie. U kunt hierbij in een vicieuze cirkel terechtkomen waar u zelf niet meer uitkomt. Een oefentherapeut kan u hiermee helpen.

Verkeerd ademhalen

Hyperventilatie is het ‘overmatig ventileren’. Dit kan ontstaan door meer in- en uit te ademen dan nodig is of te snel ademhalen. Hierdoor daalt het koolzuurgehalte in het bloed en ontstaat er een verstoorde balans ten opzichte van het zuurstofgehalte. Hyperventilatie kan de volgende klachten veroorzaken:

  • Druk op de borst
  • Benauwd gevoel in of rondom de borst
  • Ademnood
  • Duizeligheid
  • Bonzen van het hart
  • Tintelingen in de armen
  • Paniek
  • Gevoel van Flauw vallen
  • Pijnlijke spieren

Door de uitgeademde lucht vervolgens weer in te ademen (met een zakje of een kommetje van uw handen) herstelt het balans tussen het zuurstofgehalte en het koolzuurgehalte, waardoor er weer rust ontstaat in de ademhaling. Dit is echter een tijdelijke oplossing en werkt niet in alle gevallen.

Acute en chronische hyperventilatie

Er zijn twee vormen van hyperventilatie. Acute hyperventilatie en chronische hyperventilatie. Bij acute hyperventilatie begint u heel snel en diep te ademen. Hierdoor kan een gevoel van stikken ontstaan. De oorzaak is meestal angst of paniek, maar kan ook voorkomen bij inspanning. Op het moment dat de inspanning eindigt herstelt het lichaam vanzelf. Chronische hyperventilatie komt vaker voor dan acute hyperventilatie maar is minder opvallend. Het is leidt vaak niet tot acute klachten en is sluimerend aanwezig. De oorzaak is meestal psychische stress en spanningen.   

Stel u merkt al enige tijd op dat u snel kortademig bent. Niet alleen tijdens inspanning maar ook in rust. Uw energielevel gaat omlaag en u bent af en toe duizelig. Tijdens het werk heeft u meer rustpauzes nodig maar het lukt u wel om de werkdag door te komen. U redt het om de boel thuis draaiende te houden maar daarna bent u opgebrand. U beweegt en sport minder en gaat eerder naar bed om maar zoveel mogelijk slaap te pakken. Vervolgens ligt u lang wakker of wordt u vaak wakker in de nacht met een ontregelde ademhaling. Daarnaast merkt u op dat je meer hoofd- en nekpijn hebt waardoor u zich minder goed kunt concentreren en registreert  u ook nog druk op de borst. Met al deze klachten stapt u naar de huisarts waar u te horen krijgt dat u verkeerd ademt en dat er niks aan de hand is met uw hart en of longen. Een hele geruststelling, maar wat is verkeerd ademen en waarom ademt u verkeerd?

Wat doet de oefentherapeut?

De oefentherapeut gaat samen met u kijken waar de klachten vandaan komen en wat het in stand houdt. Gaat u steeds over uw grenzen heen? Neemt u voldoende rust? 

De klachten kunnen per persoon verschillen waardoor ook de aanpak van de oefentherapeut voor iedereen anders is. Aan de hand van de oorzaken en de symptomen wordt er samen met de patiënt een plan van aanpak gemaakt en worden er doelen opgesteld. De volgende behandelvormen kunnen worden toegepast:

  •  Inzicht geven in de oorzaak en de in stand houdende factoren
  • Adembewustwording vergroten. Waar zit de ademhaling? Adem ik snel? En waarom?
  • Ademregulatie in zowel rust als tijdens inspanning. De ademhaling koppelen aan de activiteit die we doen.
  • Lichaamssignalen herkennen, erkennen en verkennen. Waardoor we eerder signaleren dat de ademhaling anders verloopt dan we zouden willen.
  • Houdingstherapie. De houding leren inzetten voor een ontspannen ademhaling.

Maak een afspraak 

Regelmatig wordt er gevraagd wat goede ademhalingsoefeningen zijn. Samen met de vragen; hoeveel tellen moet ik in en uit ademen? Mag ik alleen via de neus ademen of ook via de mond? Indien u zich herkent in het bovenstaande verhaal of meer informatie wilt dan kunt u gerust een afspraak maken met één van onze oefentherapeuten. Deze zijn gevestigd op de locaties Synagogestraat 103-105 in Veenendaal en Spoorallee 26 in Duiven.