Stress, de zin en onzin deel 2

Stress, de zin en onzin deel 2

20 november, 2017

In deel 1 van mijn blog heb ik het gehad over wat stress inhoudt, waar het goed voor is én wat de gevaren zijn. Stress is behoorlijk complex dus vandaar bij deze deel twee. In deze blog gaan we het hebben over het waarnemen van chronische stress, wat de risico’s zijn én wat je er tegen kunt doen.

Eerder schreef ik al dat tijdelijke stress geen kwaad kan, mits er een goede balans is met rust voor herstel. Maar die balans, is het aller moeilijkste wat er is. Want wanneer moet je even op de rem trappen? Daar is helaas geen richtlijn voor en dat is waar het vaak mis gaat. De één kan meer stress verdragen dan de ander, dat is nu eenmaal zo. Soms lijkt er een wedstrijd gaande, waar we allemaal ongevraagd aan deelnemen, wie het meeste stress kan verdragen. Als je niet meer kunt, en de langdurige druk je teveel wordt heb je verloren, en vaak zien we dat zelf als de grootste nederlaag. Je omstanders gaan vrolijk door. Hoezo lukt hen het wel? Mijn buurvrouw werkt 32 uur, heeft drie kinderen, het huis altijd op orde en blijft maar doorgaan. Wat doe ik fout?! Het feit dat je bent uitgestapt in de wedstrijd en langs de zijlijn toekijkt hoe iedereen verder gaat maakt dat je, je vaak nog ellendiger voelt.

Persoonlijk vind ik het knapper, als je in staat bent aan te voelen wanneer het genoeg is geweest en tijd is voor rust. Zoals ik al zei is daar helaas geen richtlijn voor. Toch kun je teveel stress waarnemen, het belangrijkste is alleen dat je het toelaat en goed luistert naar je lichaam. Denk hierbij bijvoorbeeld aan symptomen als; moe wakker worden, moeite met concentreren, een gejaagd gevoel ervaren, maar ook hoge spierspanningen, zeurende hoofdpijnen of een klemmend gevoel op de borst kunnen signalen zijn van chronische stress. Mogelijk probeert je lichaam je wat duidelijk te maken. Negeer dit dus niet totdat de symptomen uit de hand lopen. Vaak ondernemen we pas actie als deze signalen zo dusdanig aanwezig zijn dat je, je dagelijkse dingen niet meer kunt uitvoeren en het je beperkt in je doen en laten. Hoe eerder je dit opmerkt, hoe makkelijker er wat aan te doen is. Daarnaast is langdurige stress ongezond en brengt het behoorlijke risico’s met zich mee. Zo vergroot het onder andere het risico op hart- en vaatziekten, diabetes, een hoge bloeddruk en zwaarlijvigheid.

Wanneer je hebt gemerkt dat de langdurige druk je gemoedstoestand lijkt te beïnvloeden zijn er zeker dingen die je kunt doen. Eigenlijk is dan de eerste en tevens belangrijkste stap al gezet, de bewustwording. Nu is het zaak dat je rust inbouwt in je dagelijks leven. Het vinden van ontspanning blijkt vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Er is niemand die van het ene op het andere moment kan ontspannen. Zoals ik eerder al schreef, het duurt een stuk langer voordat je weer uit de ‘stress-modus’’ bent dan andersom. Ga op zoek naar wat jou ontspanning geeft, wat werkt voor jou? Dit kan betekenen dat je wat vaker ‘’nee’’ moet zeggen, wat vaak lastig is. Kies voor activiteiten die je energie geven en waar je gelukkig van wordt. Het is ontzettend moeilijk alleen op te lossen dus schroom niet om hulp te vragen bij mensen uit je omgeving of indien nodig bij professionals. Vaak is er veel meer begrip dan we in eerste instantie denken.

Lukt het je niet meer om je lichamelijke klachten onder controle te krijgen? Maak dan bij ons een afspraak zodat we hier samen aan gaan werken!