Dit moet u weten over stretching

Dit moet u weten over stretching

08 juli, 2019

“Moet ik nu stretchen of niet? “Wat is het beste moment om te stretchen en moet ik nu statisch of dynamisch stretchen?” Vragen die wij regelmatig krijgen van sporters. Voor veel sporters is stretchen een vast onderdeel van een training of een wedstrijd. Er is echter veel onduidelijkheid over de voor- en nadelen hiervan. Hieronder gaan we dieper in op stretching en de do’s and don’ts. 

Wat is stretching

Bij stretching maak u een beweging waarbij er spanning op uw spieren komt te staan. Hierdoor worden de spiervezels in de lengterichting uit elkaar getrokken. De spier zelf wordt niet langer, maar de aansturing verandert en de rek-tolerantie neemt toe. 

Stretchen kan uw spieren leniger maken. In welke mate de sporter leniger wordt, is per persoon en per spiergroep verschillend. Stopt de sporter met regelmatig stretchen dan neemt de lenigheid ook weer af. Het eenmalig 4 tot 6 minuten rekken van een spiergroep maakt een sporter een uur lang leniger. Een structuuraanpassing van de spieren en de pezen en daarmee een verbetering van de bewegingsuitslag te realiseren is niet gemakkelijk. Hiervoor is het nodig om minimaal 3 keer per week 5 minuten per spiergroep te rekken. Wanneer er eenmaal een toename in de lenigheid is bereikt kost het onderhouden een stuk minder tijd. Hiervoor is 1 keer per week 10 minuten stretchen voldoende.

Welke vormen van stretching zijn er?

Stretching komt in verschillende vormen. Maar de twee meest belangrijke vormen van stretchen zijn de volgende:

Statisch stretchen 

Bij deze vorm van stretchen beweegt u niet. U zoekt de spanning op en u houdt deze positie voor een langere duur (20-30 tot wel 60 seconden) aan. Deze vorm wordt door de meeste mensen toegepast. 

Dynamisch stretchen 

Naast statisch stretchen bestaat er ook nog dynamisch stretchen. Bij deze vorm van stretchen blijft u in beweging zodat de spieren afwisselend stretchen en ontspannen. Deze vorm wordt ook wel verend rekken genoemd.

De do’s and dont’s van stretchen

Er bestaan veel fabeltjes over stretchen. Wat is nou wel goed voor iemand en wat is nou schadelijk voor de spieren. Hieronder benoemen we enkele feiten over stretchen die kunnen bijdragen aan een optimale stretch en gezonde spieren. 

  • Stretching op zichzelf  voorkomt geen blessures
  • Stretchen kan gebruikt worden als preventieve controle tijdens een warming-up
  • Stretching als onderdeel van de cooling-down kan prettig aanvoelen en heeft een spanning verlagende werking. Maar heeft GEEN preventieve werking op (vertraagde) spierpijn. 
  • Als u spierpijn heeft, is het beter om niet te stretchen, maar neem een warm bad of beweeg matig intensief!
  • Statisch stretchen heeft een verlagend effect op de spiertonus (spanning in de spier), de spier voelt zachter en is meer ontspannen. 
  • Statische stretching heeft een negatief effect op de maximale kracht en vermindert de prestaties bij het springen en sprinten.
  • Dynamisch stretchen voor een explosieve inspanning leidt niet tot een verminderde prestatie

Voor wie is stretchen dus gunstig?

Stretching is effectief indien we een blessure behandelen. De reden hiervan is dat stretchen een positieve werking heeft op het herwinnen van de normale bewegingsuitslag van een gewricht. Een afgenomen bewegingsuitslag ontstaat namelijk vaak als gevolg van een blessure. Stretching is ook nuttig voor sporters die leniger willen of moeten worden om hun sport te kunnen beoefenen. 

Meer informatie over stretching?

Met welke reden u stretched of welke vorm van stretching u ook gebruikt, stretch nooit zonder vooraf een warming-up te doen en rek nooit verder dan de pijngrens! Zorg voor een juiste uitvoering, wees dus kritisch op uw houding. Kortom: rek alleen als u zich er prettiger door voelt. Als u altijd al rekt voor een training of wedstrijd, blijf dit dan doen. Wilt u meer weten of heeft u vragen na het lezen van bovenstaande blog? Neem dan gerust contact op met ons of maak een afspraak om samen aan de slag te gaan met stretching.

Hieronder nog wat tips m.b.t. de uitvoering van veel toegepaste stretch oefeningen

Stretch tips